woensdag 6 januari 2010

Sneeuwwitje en de 7 treinen

Sneeuw, sneeuw, sneeuw
Prachtige plaatjes, weer een echte winter. Heerlijk.

Natuurlijk brengt de sneeuw ook de nodige problemen mee. Geen krant. Wel file. Maar gelukkig wordt de sneeuwbalgooiende jeugd keihard aangepakt middels een burgerinitiatief.
Maar dat terzijde.

Na jaren van het semi privatiseren, op afstand plaatsen en opsplitsen van het openbaar vervoer zien we het resultaat: geen bussen, geen treinen.
Prorail wijst naar het kabinet, het kabinet wijst naar prorail en de NS.
De passagier zit thuis, of erger, kan niet naar huis.

Nog geen anderhalf jaar geleden zei Prorail topman Bert Klerk:
"Het weer is geen probleem meer voor het treinverkeer. Hoewel incidenten niet uit te sluiten zijn, hebben blaadjes op de rails, extreme warmte en extreme kou steeds minder invloed op de beschikbaarheid van het spoor." bij de toelichting op de jaarcijfers.

Niets blijkt minder waar. Beetje sneeuw of vorst? geen treinen. Maar gelukkig, er is hoop!
Prorail gaat namelijk een evaluatie houden! Dus dan komt alles toch nog goed...

Laten we nou gewoon eens zeggen waarop het staat:
We hebben de boel weer vernacheld. Tientallen busmaatschappijen, treinen bij een ander bedrijf als het spoor. Ja ja, genoeg managementlaagjes. En natuurlijk genoeg mensen om aan te wijzen als zondebok. Niemand echt verantwoordelijk. Wel allemaal aan de OV-chipkaart. Maar de vervoerders bepalen natuurlijk wel afzonderlijk hun tarieven.

Het werkt niet en het gaat zo ook niet werken. Als we het openbaar vervoer als goed alternatief willen voor de auto, hetgeen ook heel goed is voor het inperken van de files en het bereikbaar houden van ons land, dan moet je ook onrendabele lijnen blijven exploiteren, onrendabele lijnen financieren en eenduidige eenvoudige tarieven hanteren.
Het privatiseren van de ondeelbare infrastructuur heeft dus geen zin. Dit kost alleen maar geld en leidt nergens toe.

Al het openbaar vervoer moet vallen onder Openbaar Vervoer Nederland. De minister wordt rechtstreeks verantwoordelijk. Er worden bindende prestatiecontracten gesloten. Ook bij slecht weer rijden er bussen. Juist dan. Net als in koude landen.
Gevaarlijk? Onzin, bij slecht weer mensen op straat laten staan of geen andere keuze te geven dan toch maar met de auto te gaan, dat is pas gevaarlijk. De bus kan ook gewoon 30 km per uur of minder gaan rijden.

In Amsterdam een proef met volledig gesubsidieerd openbaar vervoer (in de volksmond ten onrechte gratis genoemd) . Elke automobilist krijgt per jaar waarin hij motorrijtuigenbelasting betaald 3 gratis OV-dagen. Persoonlijk en niet overdraagbaar.

Maar ja, een echte aanpassing? Met verantwoordelijkheid voor de minister? Met dit kabinet?

Ik leg mijn ruitenkrabber bij de voordeur en ga morgen maar gewoon weer met de auto. Die rijdt tenminste, ook bij slecht weer.

2 opmerkingen:

  1. Ik moet die OV kaart niet die de ritprijs ongevraagd verhoogt en die in een volle tram tot extra verlies van pecunia leidt in geval van al enkele malen gespotte uitcheckproblematiek. Even heen en weer door de stad kost al gauw 11 gulden (voorheen drie) voor nog geen anderhalf loopafstand. Rotterdam meed ik al sinds de invoering van die extra kosten en ongemak-kaart, het OV in de Amsterdamse binnenstad is sinds de afschaffing van de strippenkaart daar ook persoonlijk taboe geworden. Een ander de lol en meerkosten. Ik ben vast niet de enige die zo denkt en handelt... Ook toeristen laten zich natuurlijk niet oneindig uitkleden.

    BeantwoordenVerwijderen